neděle 23. srpna 2020

Sémantika Janova evangelia

 Rozbor jazykového stavu textu J 20, 19-31
 Příspěvek k porozumění Janovu evangeliu



struktura textu:

            Text je koncipován typickým Janovským způsobem: převažují sice narrativní výpovědi nad přímou řečí, přesto jejich funkce spočívá v přípravě scény pro výrok. Zvolená část 20. kapitoly je na konci 18. verše uvedena zvěstováním vidění Pána (perf.). Obdobný výrok uvádí druhou, podobnou epizodu o zjevení Pána (rovněž perf., ale pl. - podmět jsou nyní učedníci), která tvoří současně závěr příběhů zjevování vzkříšeného (nepočítáme-li kap. 21. považovanou obecně za dodatek k původnímu evangeliu). Serii zjevování Vzkříšeného uzavírá autorovo slovo k čtenáři/posluchači, vyjadřující pragmatiku celého evangelia.

            První oddíl (19-23), následující po Mariině zvěstování, se odehrává ještě tentýž den, kdy byl vzkříšen Ježíš. Ve shodě s L (oproti Mk a Mt) se odehrává setkání se vzkříšeným v Jeruzalémě. Zastihuje učedníky shromážděné ve strachu za zavřenými dveřmi. Čas události, místo a okolnosti jsou vyjádřeny participiálně, hlavním časem, jako hlavní událost, pouze přítomnost učedníků právě za zavřenými dveřmi. Centrální výpověď představuje Ježíšův vstup, avšak postavení zmínky o zavřených dveřích (mající vztah ke strachu učedníků jako i k zdůraznění neobyčejnosti Ježíšovy náhlé přítomnosti) upoutává pozornost čtenáře a motiv příchodu zavřenými dveřmi se objevuje i ve druhém, paralelním příběhu ve stručnější podobě.

        Do strachu učedníků vstupuje vzkříšený s pozdravem pokoje. Oproti jiným zde vystupujícím motivům není „ειρηνη“ pro Jana zvláště typický (dále k tomu viz sémantika). Mimo 20, 19 se vyskytuje toto slovo u J jen ve 14, 27 a 16, 33, v obou případech však v tak závažné výpovědi, že je zřejmé, že ani ve 20, 19 nepůjde jen o pozdrav, nýbrž o realizaci oněch dvou mesiášských zaslíbení. Vzkříšený poprvé jako legitimaci užívá rukou a boku, tedy známek ukřižování. V celém zvoleném oddíle se tento motiv objeví třikrát. Nový pozdrav pokoje uvozuje první řeč vzkříšeného k učedníkům.

        Ježíšovy výpovědi jsou uvozovány slovesem „λεγω“, dílem ve tvaru aoristu, dílem v praesentu historickém (např. pozdravy pokoje v 19. a 26. verši). Obsahem první výpovědi je poslání učedníků, samo o sobě abstraktní, avšak jeho svázání s posláním Ježíšovým je prvním prvkem v závěrečné části evangelia, vedoucím k rekapitulaci dosavadního Ježíšova příběhu. Jestliže vzkříšení odhaluje jeho cestu jako smysluplnou, stává se příkladem učedníkům. O svém vlastním poslání mluví Ježíš v perfektu: jde sice o minulou událost, ale projevující se v přítomnosti. Motiv poslání je u Jana velmi četný. Vždy jde především o poslání Ježíšovo, v této souvislosti se však týkají učedníků i výroky, vztažené na Ježíše. Model Ježíšova poslání učedníků je však součástí 17. kapitoly, kde je rovněž odvozováno od poslání Ježíšova.

            Poslání je i okolností, za níž je učedníkům dán Duch Svatý. Oproti Lukášovu podání se tak děje ještě v den vzkříšení a jeho dárcem je sám Ježíš. Děje se tak dechnutím na učedníky. Motiv daru Ducha Svatého, který dává život (duch=dech=vítr), jehož přijetí je podmíněno vírou, a který je zdrojem nové existence, stejně jako ve 20. kapitole, se táhne celým Janovým evangeliem. Počínaje 3, 5, dále vystupuje toto téma zvláště do popředí v kap. 14.-16., kde je jeho seslání podmíněno Ježíšovým odchodem (křížem). Zde je zmíněna i jeho učitelská, zjevovatelská a soudcovská funkce. Ve 20, 23 vrcholí toto téma posláním učedníků rozhodovat o odpuštění/neodpuštění. Tento výrok je téměř shodný s Mt 16, 19; 18, 18, kde je však použito jiné terminologie (proti J: odpustit/zadržet, Mt: rozvázat/svázat). Shoda je však gramatická - conj. aor. ústí do perf. pass. (u Mt part.). U Mt se první výrok týká pravomocí Petrovy, který právě vyznal svoji víru, druhý celé církve, zbudované na „tomto základě“ (Mt 16, 18). I zde je ona soudcovská funkce tedy vázána na víru. (Může jít o dva různé překlady téhož výroku z aramejštiny). Spojení soudcovské funkce s darem Ducha není u J příliš časté. Duch sice odhaluje světu, v čem je hřích a spravedlnost (16, 8) a obojí má opět co do činění s vírou v Ježíše jako Krista, většinou je však jeho funkce pro věřícího utěšitelská a učitelská. Jan proto k označení Ducha Svatého užívá občas deskriptoru „παρακλητος“. Soudcovskou funkci lidí, obdařených Duchem svatým je třeba vidět ve světle eschatologického významu, který zvěstování o příchodu Ducha svatého mělo pro prvotní církev (W. Trilling: MIT PAULUS IM GESPRÄCH, Lipsko 1988, ISBN 978-3-746213125; Apoštol Pavel, misionář a teolog, ISBN 80-7021130X; viz Jl 3, 1-5 || Sk 2, 17-21), předně však ze způsobu užívání tohoto motivu u J a zároveň ze souvislosti s posláním Ježíšovým a jeho vlastní soudcovskou funkcí (k tomu viz dále sémantika: poslání, Duch). Koncentrovaná je tato tématika v kap. 3., kde se objevuje i další pro J typický motiv: ζωη. (vv. 15-17).

            Zatímco z předešlého příběhu není zřejmé, že by jeden z učedníků chyběl, 24. verš touto zmínkou pomáhá otevřít nové téma v příbězích o zjevování. Tomáš (učedník, kterému J věnuje velkou pozornost), kdysi ochotný jít s Ježíšem na smrt (11, 16) (možný však i jiný výklad: Tomáš pochybuje o smyslu, jít se nechat do Jeruzaléma zabít!) nebyl při prvním Ježíšově zjevení učedníkům. Tím se stává jakoby další potvrzující instancí, na ostatních učednících nezávislou. (Zajímavá je v této souvislosti obdoba motivu chybějícího při rozdílení Ducha božího se SZ příběhem o rozdělení Mojžíšovy moci sedmdesáti starším. Otázka je, do jaké míry jde o podobnost formální či obsahově závažnou?)

       Podobně jako Mariino zvěstování uvádí první Ježíšovo zjevení učedníkům, uvádí druhé zjevení zvěstování učedníků absentujícímu Tomášovi. Empirická fakta se stávají důvodem k Tomášovým pochybnostem. V podmiňovací hlavní větě odmítá zvěsti o vzkříšení uvěřit. Nevěra mu bývá vytýkána, dává však vyniknout tomu, že víra ve vzkříšení Ježíšovo není produktem bláhové důvěřivosti či únikem z reality a zároveň je projevem střízlivosti: své uvěření Tomáš podmiňuje viděním a dotekem stop po Ježíšově umučení. Upozorňuje tedy na to, že Ježíšovou mesiášskou legitimací je kříž a odmítá věřit ve Vzkříšeného, který by nebyl totožný s Ukřižovaným. Vzkříšený musí být právě ten Ukřižovaný. V tom je třeba s Tomášem souhlasit. Tím je připravena scéna pro zjevení druhé:

            Toto se odehraje za podobných okolností jako prvé, i když se zde již nemluví o strachu učedníků. Odehraje se osmý den. Snad jde již o ohlas svěcení neděle (sedmý den = sobota). Učedníci by tudíž byli navštíveni ne již v zoufalství, ale v nadějném bohoslužebném očekávání. Ve v. 26. se Ježíšův vstup do tohoto společenství popisuje shodně jako ve v. 19. Další Ježíšovo slovo se však obrací pouze k Tomášovi, s nímž vede Vzkříšený na závěr rozhovor. Potvrzuje správnost toho, co od něj očekával - znaků ukřižovaného - a nabízí mu i to, co nedovolil (s argumentem, že ještě nevystoupil k Otci) prve Marii (v. 17.): aby se ho Tomáš dotkl. Takto osloven však již Tomáš nepotřebuje trvat na úplném splnění svých podmínek a bez dalšího vyznává víru v Ježíše jako svého Pána a Boha (srv. 20, 17). Tím otvírá téma vztahu víry a vidění. Jde o prodloužení tématu vidění Boha, které, jak janovská škola zmiňuje, je nemožné, bez vidění Ježíše. To je náplní 16. kap. o níž jsem mluvil už v souvislosti s pozdravem pokoje, daru Ducha. Ježíš však nepřímo Tomáše kárá blahoslaví-li ty, kdo neviděli a uvěřili, čili ty, kdo vzejdou ze zvěstování učedníků, na které pamatuje i ve své modlitbě v 17. kap. Tím, že celý příběh ústí právě do onoho výroku, je vyzdviženo jako závažné téma víra.

(poznámka dne: 12. 8. 1994 {podle KR 8/1982 P. Pokorný, ActPetr12, pozn. 23.} motiv anagnorize, nepoznání a pozdější odhalení, hrají roli i v židovských epifaniích {Tobit 12, 15.22}, i ve zprávách o setkání se vzkříšeným {L 24 ~ Mk 6, 49 ~ J 21, 4-7; J 20, 16} i v dobové helénské literatuře. Jejich obdobou je i motiv pochybnosti {J 20, 24-29; Mt 28, 17-20}.

            Vzbuzení čtenářovy/posluchačovy víry je i podle závěru, záměrem autorovým. Víry, že právě ten Ježíš - ukřižovaný, je onou branou, skrze níž se chodí ze smrti do života, jejímž projitím se z tělesného člověka stává člověk zrozený z Ducha. Tím jakoby evangelista vyzval naposledy k rekapitulaci celého evangelia.

K sémantice oddílu J 20, 19-31

      Na evangeliu Janově je nápadné, že obsahuje několik témat nadhozených už úvodním prologem, která se znovu a znovu vynořují v toku řeči, vzájemně se prolínají a jsou tak rozvíjena, prohlubována a konkretizována. Připomíná tak jakoby (lepší přirovnání mě nenapadlo) velikonoční pomlázku, složenou z několika prutů, jejichž svazek ústí do mašličky na vrcholu, která uzavírá celé dílo a dává mu formu. Touto „mašličkou“ na vrcholu propletence je právě zvolený oddíl. Jeho jednotlivá témata nemají tudíž smysl jen v jejich vlastní souvislosti, nýbrž z jejich průběhu celým evangeliem, během něhož se vyvíjela až k tomuto vrcholu. Dobrý výklad závěru předpokládá více než u synoptiků podrobný rozbor jejich výskytu a zpracování v celém evangeliu, na což mi již nezbývá čas. Přesto stručně k nim:

 ειρηνη - pokoj:

        Jan jej mnoho neužívá. Přece Pokoj je Ježíšovým darem učedníkům (14, 27). Je tím, co přijímají v Ježíši, co přesahuje veškerou lidskou zkušenost (16, 33). Pokoj stojí v protikladu k tomu, co učedníci přijímají ze „světa“. Také zde vstupuje pozdravem pokoje Ježíš do jejich strachu. Vzkříšení, spolu s pozdravem pokoje a důrazem na ukřižování zvěstuje, že nešlo o planý slib, ani že nebylo jeho naplnění ukřižováním ohroženo, nýbrž v ukřižování se onen pokoj realizoval. Svázání tohoto pokoje s příběhem Ježíšovým však naznačuje, že nepůjde o gnostický netečný klid.

poslání:

            Již jsem řekl, že je třeba vyjít z výroků o vlastním Ježíšově poslání. Tento motiv, spojený s posláním učedníků, se objevuje hustě v Ježíšově Velekněžské modlitbě (17. kap.). Totéž téma je i náplní příběhu o umývání nohou učedníkům. Přitom nejde jen o pouhý příklad k jednání. K přijetí takového způsobu života musí být člověk povolán a uschopněn. Právě však v Ježíšově poslání je i povolání a zmocnění pro učedníky. Po kap. 17. Se evangelista k tomuto tématu vrací až při vzkříšení.

 (poznámka dne 4. 8. 1994: v rámci tématu poslání Ježíšova a učedníků je zajímavé, jaké místo v něm zaujímá soud. Téma soudu a souzení vystupuje na povrch zvláště v kapitolách 3., 5., 7.-8. a12. Ve 3. se o něm mluví na pozadí otázky po vstupu do Božího Království a narození z Ducha. v 5. a 3. vystupuje toto téma společně s tématem život, který je ze slyšení a následné víry a byl dominantním tématem kap. 4. i počátku 5. Zde už však jde především o Ježíšovu pravomoc oživovat nebo křísit z mrtvých, dovozované, jako i jinde, odvozením Ježíšova jednání od jednání Božího. Ježíš se prohlašuje Synem božím a je mu dán titul Syn člověka = soudce. Pravomoc soudit je mu dána z boží lásky. Dále, jako potom i v kap. 7. a 8. je zde vyzdvižena otázka pravosti Ježíšova soudu, v kap. 7.n kontrastující se soudem odpůrců. V kap. 12. soud nastal a v 18. je odsouzen Ježíš sám. {viz dále soudcovská pravomoc učedníků, obdarovaných Duchem.}). (srv. též 9, 7.4).

Πνευμα - Duch:

            Jde vlastně o téma v J téměř dominantní (1, 33; 3, 5-8, 4. kapitola a kapitoly 14.-16.). Protikladem k Duchu je tělo, ale Slovo se i tak stává tělem. Jeho protikladem je i vnější bohoslužba (4, 23n). Vedle daru Ducha se zde tudíž mluví i o lidech, kteří se nenarodili z vůle těla ani vůle muže, ale právě z Ducha. Toto narození pak znamená Život (6, 63). Otázka po takovém narození z ducha = z hůry, rámuje evangelium jako jeho pragmatický cíl. Přitom dar Ducha i zrození z Ducha, jsou podmíněny Ježíšovým odchodem (3, 14n. 7, 39, kap. 14.-16.). Ježíšův kříž tedy umožňuje to, co se Nikodémovi zdálo nemožné. Zároveň jedině Duch dává pochopit smysl Ježíšova vystoupení. Odhaluje v ukřižovaném Krista. Působí víru a zároveň jeho přijetí víru předpokládá. Zajímavé je v této souvislosti ztotožnění Ducha se slovy Ježíšovými v 6, 63. Zde je Duch také tím, co dává život a v janovské souvislosti je třeba psát Život (duch=dech=vítr). Spojení poslání učedníků s pravomocemi odpouštění, též s darem Ducha, není typické (viz syntax). Obojí se tu však prolíná s jiným výrazným tematem:

αμαρτια - hřích:

            O hříchu se mluví v Jan. celkem 21 ×. Zvláště hustě toto téma vyplývá na povrch v kap. 8.-9. a 15.-16. (1, 29; 5, 14; 8, [11].21.24.34.46; 9, 2.3.16.24.25.31.34.41; 15, 22.24; 16, 8.9; 19, 11; 20, 23). Ne bez významu bude, že evangelium začíná vyznáním Ježíše, jako beránka snímajícího hřích a končí předáním pravomocí nad ním učedníkům, „zůstávajícím v jeho slovu“ (J 8, 31). Co však to hřích je a není-li hříšník sám Ježíš, to zaměstnává zvl. 9. kap. Jedno Ježíšovo uzdravení končí výzvou uzdravenému, aby již nehřešil (5, 14), podobně propouští hříšnici (8, 11), i když tento oddíl byl do evangelia vsunut později. Podrobněji je téma rozebíráno v 1J.

οραω - vidění Boha/Ježíše:

            O vidění Boha se u J mluví 5 × a naposledy v kap. 14., kde vidění Boha předpokládá vidět Ježíše. (i 1J se tímto obírá). 9 × se pak mluví o vidění Ježíše, z toho 3 × ve 20. kap. Zde však je už naznačeno, že jde o více nežli jen vidění „tělesné“.

jméno Boží:

            O něm se mluví celkem 6 ×, z toho 3 × v kap. 17. Jeho oznámení lidem bylo smyslem Ježíšova vystoupení a Ježíš o něm mluví jako o díle hotovém. Poznání Boha pak znamená život. 17, 26 se Ježíš přimlouvá, aby Bůh dal učedníkům poznat své jméno a smyslem tohoto poznání je, aby mezi nimi byl vztah lásky, jako mezi Bohem a Ježíšem. Touto prosbou vrcholí Ježíšova Velekněžská modlitba.

jméno Ježíšovo:

            3 × se mluví o věření ve jméno Ježíšovo, 1 × jako o podmínce záchrany před soudem, kdy nevěření je naopak odsouzením, na počátku evangelia se pak o něm mluví jako o moci k tomu, aby mohl být člověk dítětem Božím, tedy být z Boha zrozen a tudíž živ, jako i na konci.

            7 × je použita předložka s dativem - ve jménu - přičemž se mluví 5 × o modlitbě v Ježíšově jménu, jejím splnění a nesení ovoce ke slávě Boží. Ve 14, 26 podmiňuje tato formulace seslání Ducha Ježíšovým vystoupením. Naposledy se mluví o životě ve jménu Ježíšově, který je cílem evangelia. Tyto souvislosti pak, myslím, pomáhají onu jinak nejasnou formulaci - život ve jménu - pochopit a zároveň proniknout ke smyslu celého evangelia, zejména pak zjevování vzkříšeného.

σημειον - znamení:

            V Janově evangeliu celkem 17 ×. Jsou tak nazývány Ježíšovy mocné činy, zvláště zvláštní případ činů číslovaných (proměnění vody na svatbě v galilejské Kaně 1. a uzdravení syna královského úředníka 2. Odsud se odvíjí hypotéza o „Knize znamení“ jako jednom z janovských pramenů). Zpravidla jde o znamení vedoucí k víře a ne vždy v negativním smyslu. Na základě prvního znamení v něho uvěří i učedníci. v 6, 26 staví Ježíš víru ze znamení proti víře na základě materiálního požitku. Sám Ježíš navíc předkládá své skutky jako důvod, proč by měli v něho učedníci věřit 10, 37n; srv. 5, 36 a j. Přesto sdílí i Jan skepsi synoptiků nad vírou ze znamení: víra davů, která vznikne viděním znamení bývá mělká a brzy opadá, nebo nedospívá k určitému rozhodnutí pro Ježíše. Na znamení se odvolává i Nikodém, neschopný veřejně se k Ježíši přiznat. 2 × je Ježíš žádán, aby se legitimoval znamením (2, 18 a 6, 30) a v 4, 48 je onomu úředníkovi víra na základě znamení vyčítána, stejně jako zde Tomášovi. Ano: ačkoliv i závěr evangelia mluví o znameních ke čtenářovu uvěření, jsou to znamení dosvědčená, ne čtenářem/posluchačem viděná. Přesto však se dá mluvit o positivním přístupu ke znamením. Jde o to, aby jeho pozorovatel neustrnul na povrchu, nýbrž dokázal prohlédnout k jeho podstatě, co je za ním: nač znamení jako signál odkazuje. V tomto směru Ježíš asi znamení doporučuje v příběhu 6, 22-35. Takto pak lze chápat jako znamení nejen supranaturální skutek, nýbrž Ježíšův život jako celek.

Žádné komentáře:

Okomentovat

P‌ravidla diskuse:

1. mluvit věcně, výstižně a ne zbytečně dlouze.
2. mluvit k věci.
3. nechat mluvit i domluvit a vnímat druhé.
4. reagovat na řečené, ne na domněnky.
5. nepodsouvat, co druhý neřekl.
6. nevyvracet, co druhý netvrdí.
7. respektovat čest oponenta.
‌8. oponent není satan ani třídní nepřítel, ani není nemocný.
9‌. pravda se dokazuje argumenty, ne silou hlasu, velkými písmeny ani hrozbami a nadávkami.
1‌0. jiný názor je třeba pochopit, i když ne nutně přijmout, zásadně však není tvým úkolem ho potřít.
" ... lidským hněvem spravedlnost Boží neprosadíš." (Jk 1, 20)

SLUŠNÝ ČLOVĚK MÁ JMÉNO, ANONYM JE HNUSNÝ SRAB A JEN NICKY POUŽÍVAJÍ NICKY!

Neustanovení křtu

Poznámky k Mt 28, 16-20  ( ř,l ) Strukturovaný řecký text tzv. Ustanovení křtu ukazuje, že křest tu není hlavním tématem. Odkazovaný text...