Rozbor jazykového stavu textu J 20, 19-31
Příspěvek k porozumění Janovu evangeliu
struktura textu:
Text je
koncipován typickým Janovským způsobem: převažují sice narrativní výpovědi nad
přímou řečí, přesto jejich funkce spočívá v přípravě scény pro výrok. Zvolená
část 20. kapitoly je na konci 18. verše uvedena zvěstováním vidění Pána
(perf.). Obdobný výrok uvádí druhou, podobnou epizodu o zjevení Pána (rovněž
perf., ale pl. - podmět jsou nyní učedníci), která tvoří současně závěr příběhů
zjevování vzkříšeného (nepočítáme-li kap. 21. považovanou obecně za dodatek k
původnímu evangeliu). Serii zjevování Vzkříšeného uzavírá autorovo slovo k čtenáři/posluchači,
vyjadřující pragmatiku celého evangelia.
První
oddíl (19-23), následující po Mariině zvěstování, se odehrává ještě tentýž den,
kdy byl vzkříšen Ježíš. Ve shodě s L (oproti Mk a Mt) se odehrává setkání se
vzkříšeným v Jeruzalémě. Zastihuje učedníky shromážděné ve strachu za zavřenými
dveřmi. Čas události, místo a okolnosti jsou vyjádřeny participiálně, hlavním
časem, jako hlavní událost, pouze přítomnost učedníků právě za zavřenými
dveřmi. Centrální výpověď představuje Ježíšův vstup, avšak postavení zmínky o
zavřených dveřích (mající vztah ke strachu učedníků jako i k zdůraznění
neobyčejnosti Ježíšovy náhlé přítomnosti) upoutává pozornost čtenáře a motiv
příchodu zavřenými dveřmi se objevuje i ve druhém, paralelním příběhu ve
stručnější podobě.
Do
strachu učedníků vstupuje vzkříšený s pozdravem pokoje. Oproti jiným zde
vystupujícím motivům není „ειρηνη“ pro Jana zvláště typický (dále
k tomu viz sémantika↓). Mimo 20, 19 se vyskytuje toto slovo u J jen ve 14, 27 a
16, 33, v obou případech však v tak závažné výpovědi, že je zřejmé, že ani ve
20, 19 nepůjde jen o pozdrav, nýbrž o realizaci oněch dvou mesiášských
zaslíbení. Vzkříšený poprvé jako legitimaci užívá rukou a boku, tedy známek ukřižování.
V celém zvoleném oddíle se tento motiv objeví třikrát. Nový pozdrav pokoje
uvozuje první řeč vzkříšeného k učedníkům.
Ježíšovy
výpovědi jsou uvozovány slovesem „λεγω“, dílem ve tvaru aoristu, dílem v praesentu historickém
(např. pozdravy pokoje v 19. a 26. verši). Obsahem první výpovědi je poslání
učedníků, samo o sobě abstraktní, avšak jeho svázání s posláním Ježíšovým je
prvním prvkem v závěrečné části evangelia, vedoucím k rekapitulaci dosavadního
Ježíšova příběhu. Jestliže vzkříšení odhaluje jeho cestu jako smysluplnou,
stává se příkladem učedníkům. O svém vlastním poslání mluví Ježíš v perfektu:
jde sice o minulou událost, ale projevující se v přítomnosti. Motiv poslání je
u Jana velmi četný. Vždy jde především o poslání Ježíšovo, v této souvislosti se
však týkají učedníků i výroky, vztažené na Ježíše. Model Ježíšova poslání
učedníků je však součástí 17. kapitoly, kde je rovněž odvozováno od poslání
Ježíšova.
Poslání
je i okolností, za níž je učedníkům dán Duch Svatý. Oproti Lukášovu podání se
tak děje ještě v den vzkříšení a jeho dárcem je sám Ježíš. Děje se tak
dechnutím na učedníky. Motiv daru Ducha Svatého, který dává život
(duch=dech=vítr), jehož přijetí je podmíněno vírou, a který je zdrojem nové
existence, stejně jako ve 20. kapitole, se táhne celým Janovým evangeliem.
Počínaje 3, 5, dále vystupuje toto téma zvláště do popředí v kap. 14.-16., kde
je jeho seslání podmíněno Ježíšovým odchodem (křížem). Zde je zmíněna i jeho
učitelská, zjevovatelská a soudcovská funkce. Ve 20, 23 vrcholí toto téma posláním
učedníků rozhodovat o odpuštění/neodpuštění. Tento výrok je téměř shodný s Mt
16, 19; 18, 18, kde je však použito jiné terminologie (proti J: odpustit/zadržet,
Mt: rozvázat/svázat). Shoda je však gramatická - conj. aor. ústí do perf. pass.
(u Mt part.). U Mt se první výrok týká pravomocí Petrovy, který právě vyznal
svoji víru, druhý celé církve, zbudované na „tomto základě“ (Mt 16, 18). I zde
je ona soudcovská funkce tedy vázána na víru. (Může jít o dva různé překlady
téhož výroku z aramejštiny). Spojení soudcovské funkce s darem Ducha není u J
příliš časté. Duch sice odhaluje světu, v čem je hřích a spravedlnost (16, 8) a
obojí má opět co do činění s vírou v Ježíše jako Krista, většinou je však jeho
funkce pro věřícího utěšitelská a učitelská. Jan proto k označení Ducha Svatého
užívá občas deskriptoru „παρακλητος“. Soudcovskou funkci lidí, obdařených
Duchem svatým je třeba vidět ve světle eschatologického významu, který
zvěstování o příchodu Ducha svatého mělo pro prvotní církev (W. Trilling: MIT
PAULUS IM GESPRÄCH, Lipsko 1988, ISBN 978-3-746213125; Apoštol Pavel, misionář a teolog,
ISBN 80-7021130X; viz Jl 3, 1-5 || Sk 2, 17-21), předně však ze způsobu užívání
tohoto motivu u J a zároveň ze souvislosti s posláním Ježíšovým a jeho vlastní
soudcovskou funkcí (k tomu viz dále sémantika: poslání, Duch). Koncentrovaná je
tato tématika v kap. 3., kde se objevuje i další pro J typický motiv: ζωη. (vv. 15-17).
Zatímco z
předešlého příběhu není zřejmé, že by jeden z učedníků chyběl, 24. verš touto
zmínkou pomáhá otevřít nové téma v příbězích o zjevování. Tomáš (učedník,
kterému J věnuje velkou pozornost), kdysi ochotný jít s Ježíšem na smrt (11, 16)
(možný však i jiný výklad: Tomáš pochybuje o smyslu, jít se nechat do
Jeruzaléma zabít!) nebyl při prvním Ježíšově zjevení učedníkům. Tím se stává
jakoby další potvrzující instancí, na ostatních učednících nezávislou.
(Zajímavá je v této souvislosti obdoba motivu chybějícího při rozdílení Ducha
božího se SZ příběhem o rozdělení Mojžíšovy moci sedmdesáti starším. Otázka je,
do jaké míry jde o podobnost formální či obsahově závažnou?)
Podobně
jako Mariino zvěstování uvádí první Ježíšovo zjevení učedníkům, uvádí druhé
zjevení zvěstování učedníků absentujícímu Tomášovi. Empirická fakta se stávají
důvodem k Tomášovým pochybnostem. V podmiňovací hlavní větě odmítá zvěsti o
vzkříšení uvěřit. Nevěra mu bývá vytýkána, dává však vyniknout tomu, že víra ve
vzkříšení Ježíšovo není produktem bláhové důvěřivosti či únikem z reality a
zároveň je projevem střízlivosti: své uvěření Tomáš podmiňuje viděním a dotekem
stop po Ježíšově umučení. Upozorňuje tedy na to, že Ježíšovou mesiášskou
legitimací je kříž a odmítá věřit ve Vzkříšeného, který by nebyl totožný s
Ukřižovaným. Vzkříšený musí být právě ten Ukřižovaný. V tom je třeba s Tomášem
souhlasit. Tím je připravena scéna pro zjevení druhé:
Toto se odehraje za podobných okolností jako prvé, i když se zde již nemluví o strachu učedníků. Odehraje se osmý den. Snad jde již o ohlas svěcení neděle (sedmý den = sobota). Učedníci by tudíž byli navštíveni ne již v zoufalství, ale v nadějném bohoslužebném očekávání. Ve v. 26. se Ježíšův vstup do tohoto společenství popisuje shodně jako ve v. 19. Další Ježíšovo slovo se však obrací pouze k Tomášovi, s nímž vede Vzkříšený na závěr rozhovor. Potvrzuje správnost toho, co od něj očekával - znaků ukřižovaného - a nabízí mu i to, co nedovolil (s argumentem, že ještě nevystoupil k Otci) prve Marii (v. 17.): aby se ho Tomáš dotkl. Takto osloven však již Tomáš nepotřebuje trvat na úplném splnění svých podmínek a bez dalšího vyznává víru v Ježíše jako svého Pána a Boha (srv. 20, 17). Tím otvírá téma vztahu víry a vidění. Jde o prodloužení tématu vidění Boha, které, jak janovská škola zmiňuje, je nemožné, bez vidění Ježíše. To je náplní 16. kap. o níž jsem mluvil už v souvislosti s pozdravem pokoje, daru Ducha. Ježíš však nepřímo Tomáše kárá blahoslaví-li ty, kdo neviděli a uvěřili, čili ty, kdo vzejdou ze zvěstování učedníků, na které pamatuje i ve své modlitbě v 17. kap. Tím, že celý příběh ústí právě do onoho výroku, je vyzdviženo jako závažné téma víra.
(poznámka dne: 12. 8. 1994 {podle KR
8/1982 P. Pokorný, ActPetr12, pozn. 23.} motiv anagnorize, nepoznání a pozdější
odhalení, hrají roli i v židovských epifaniích {Tobit 12, 15.22}, i ve zprávách
o setkání se vzkříšeným {L 24 ~ Mk 6, 49 ~ J 21, 4-7; J 20, 16} i v dobové
helénské literatuře. Jejich obdobou je i motiv pochybnosti {J 20, 24-29; Mt 28,
17-20}.
Vzbuzení
čtenářovy/posluchačovy víry je i podle závěru, záměrem autorovým. Víry, že
právě ten Ježíš - ukřižovaný, je onou branou, skrze níž se chodí ze smrti do
života, jejímž projitím se z tělesného člověka stává člověk zrozený z Ducha.
Tím jakoby evangelista vyzval naposledy k rekapitulaci celého evangelia.
K sémantice oddílu J
20, 19-31
ειρηνη
- pokoj:
Jan jej
mnoho neužívá. Přece Pokoj je Ježíšovým darem učedníkům (14, 27). Je tím, co
přijímají v Ježíši, co přesahuje veškerou lidskou zkušenost (16, 33). Pokoj
stojí v protikladu k tomu, co učedníci přijímají ze „světa“. Také zde vstupuje
pozdravem pokoje Ježíš do jejich strachu. Vzkříšení, spolu s pozdravem pokoje a
důrazem na ukřižování zvěstuje, že nešlo o planý slib, ani že nebylo jeho
naplnění ukřižováním ohroženo, nýbrž v ukřižování se onen pokoj realizoval.
Svázání tohoto pokoje s příběhem Ježíšovým však naznačuje, že nepůjde o
gnostický netečný klid.
poslání:
Již jsem
řekl, že je třeba vyjít z výroků o vlastním Ježíšově poslání. Tento motiv,
spojený s posláním učedníků, se objevuje hustě v Ježíšově Velekněžské modlitbě
(17. kap.). Totéž téma je i náplní příběhu o umývání nohou učedníkům. Přitom
nejde jen o pouhý příklad k jednání. K přijetí takového způsobu života musí být
člověk povolán a uschopněn. Právě však v Ježíšově poslání je i povolání a
zmocnění pro učedníky. Po kap. 17. Se evangelista k tomuto tématu vrací až při
vzkříšení.
(poznámka dne 4. 8. 1994: v rámci tématu
poslání Ježíšova a učedníků je zajímavé, jaké místo v něm zaujímá soud. Téma
soudu a souzení vystupuje na povrch zvláště v kapitolách 3., 5., 7.-8. a12. Ve 3. se o něm mluví na pozadí otázky po vstupu do Božího Království a narození z
Ducha. v 5. a 3. vystupuje toto téma společně s tématem život, který je ze
slyšení a následné víry a byl dominantním tématem kap. 4. i počátku 5. Zde už
však jde především o Ježíšovu pravomoc oživovat nebo křísit z mrtvých,
dovozované, jako i jinde, odvozením Ježíšova jednání od jednání Božího. Ježíš
se prohlašuje Synem božím a je mu dán titul Syn člověka = soudce. Pravomoc
soudit je mu dána z boží lásky. Dále, jako potom i v kap. 7. a 8. je zde
vyzdvižena otázka pravosti Ježíšova soudu, v kap. 7.n kontrastující se soudem
odpůrců. V kap. 12. soud nastal a v 18. je odsouzen Ježíš sám. {viz dále
soudcovská pravomoc učedníků, obdarovaných Duchem.}). (srv. též 9, 7.4).
Πνευμα
-
Duch:
Jde
vlastně o téma v J téměř dominantní (1, 33; 3, 5-8, 4. kapitola a kapitoly 14.-16.).
Protikladem k Duchu je tělo, ale Slovo se i tak stává tělem. Jeho protikladem
je i vnější bohoslužba (4, 23n). Vedle daru Ducha se zde tudíž mluví i o
lidech, kteří se nenarodili z vůle těla ani vůle muže, ale právě z Ducha. Toto
narození pak znamená Život (6, 63). Otázka po takovém narození z ducha = z
hůry, rámuje evangelium jako jeho pragmatický cíl. Přitom dar Ducha i zrození z
Ducha, jsou podmíněny Ježíšovým odchodem (3, 14n. 7, 39, kap. 14.-16.). Ježíšův
kříž tedy umožňuje to, co se Nikodémovi zdálo nemožné. Zároveň jedině Duch dává
pochopit smysl Ježíšova vystoupení. Odhaluje v ukřižovaném Krista. Působí víru
a zároveň jeho přijetí víru předpokládá. Zajímavé je v této souvislosti ztotožnění
Ducha se slovy Ježíšovými v 6, 63. Zde je Duch také tím, co dává život a v janovské souvislosti je třeba psát Život (duch=dech=vítr). Spojení poslání
učedníků s pravomocemi odpouštění, též s darem Ducha, není typické (viz
syntax). Obojí se tu však prolíná s jiným výrazným tematem:
αμαρτια
-
hřích:
O hříchu
se mluví v Jan. celkem 21 ×. Zvláště hustě toto téma vyplývá na povrch v kap.
8.-9. a 15.-16. (1, 29; 5, 14; 8, [11].21.24.34.46; 9, 2.3.16.24.25.31.34.41;
15, 22.24; 16, 8.9; 19, 11; 20, 23). Ne bez významu bude, že evangelium začíná
vyznáním Ježíše, jako beránka snímajícího hřích a končí předáním pravomocí nad
ním učedníkům, „zůstávajícím v jeho slovu“ (J 8, 31). Co však to hřích je a
není-li hříšník sám Ježíš, to zaměstnává zvl. 9. kap. Jedno Ježíšovo uzdravení
končí výzvou uzdravenému, aby již nehřešil (5, 14), podobně propouští hříšnici
(8, 11), i když tento oddíl byl do evangelia vsunut později. Podrobněji je téma
rozebíráno v 1J.
οραω - vidění
Boha/Ježíše:
O vidění
Boha se u J mluví 5 × a naposledy v kap. 14., kde vidění Boha předpokládá vidět
Ježíše. (i 1J se tímto obírá). 9 × se pak mluví o vidění Ježíše, z toho 3 × ve
20. kap. Zde však je už naznačeno, že jde o více nežli jen vidění „tělesné“.
jméno Boží:
O něm se
mluví celkem 6 ×, z toho 3 × v kap. 17. Jeho oznámení lidem bylo smyslem
Ježíšova vystoupení a Ježíš o něm mluví jako o díle hotovém. Poznání Boha pak
znamená život. 17, 26 se Ježíš přimlouvá, aby Bůh dal učedníkům poznat své
jméno a smyslem tohoto poznání je, aby mezi nimi byl vztah lásky, jako mezi
Bohem a Ježíšem. Touto prosbou vrcholí Ježíšova Velekněžská modlitba.
jméno Ježíšovo:
3 × se
mluví o věření ve jméno Ježíšovo, 1 × jako o podmínce záchrany před soudem, kdy
nevěření je naopak odsouzením, na počátku evangelia se pak o něm mluví jako o
moci k tomu, aby mohl být člověk dítětem Božím, tedy být z Boha zrozen a tudíž
živ, jako i na konci.
7 × je
použita předložka s dativem - ve jménu - přičemž se mluví 5 × o modlitbě v
Ježíšově jménu, jejím splnění a nesení ovoce ke slávě Boží. Ve 14, 26 podmiňuje
tato formulace seslání Ducha Ježíšovým vystoupením. Naposledy se mluví o životě
ve jménu Ježíšově, který je cílem evangelia. Tyto souvislosti pak, myslím,
pomáhají onu jinak nejasnou formulaci - život ve jménu - pochopit a zároveň
proniknout ke smyslu celého evangelia, zejména pak zjevování vzkříšeného.
σημειον - znamení:
V Janově
evangeliu celkem 17 ×. Jsou tak nazývány Ježíšovy mocné činy, zvláště zvláštní
případ činů číslovaných (proměnění vody na svatbě v galilejské Kaně 1. a
uzdravení syna královského úředníka 2. Odsud se odvíjí hypotéza o „Knize
znamení“ jako jednom z janovských pramenů). Zpravidla jde o znamení vedoucí k
víře a ne vždy v negativním smyslu. Na základě prvního znamení v něho uvěří i
učedníci. v 6, 26 staví Ježíš víru ze znamení proti víře na základě
materiálního požitku. Sám Ježíš navíc předkládá své skutky jako důvod, proč by
měli v něho učedníci věřit 10, 37n; srv. 5, 36 a j. Přesto sdílí i Jan skepsi
synoptiků nad vírou ze znamení: víra davů, která vznikne viděním znamení bývá
mělká a brzy opadá, nebo nedospívá k určitému rozhodnutí pro Ježíše. Na znamení
se odvolává i Nikodém, neschopný veřejně se k Ježíši přiznat. 2 × je Ježíš
žádán, aby se legitimoval znamením (2, 18 a 6, 30) a v 4, 48 je onomu
úředníkovi víra na základě znamení vyčítána, stejně jako zde Tomášovi. Ano:
ačkoliv i závěr evangelia mluví o znameních ke čtenářovu uvěření, jsou to
znamení dosvědčená, ne čtenářem/posluchačem viděná. Přesto však se dá mluvit o
positivním přístupu ke znamením. Jde o to, aby jeho pozorovatel neustrnul na
povrchu, nýbrž dokázal prohlédnout k jeho podstatě, co je za ním: nač znamení
jako signál odkazuje. V tomto směru Ježíš asi znamení doporučuje v příběhu 6, 22-35.
Takto pak lze chápat jako znamení nejen supranaturální skutek, nýbrž Ježíšův
život jako celek.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Pravidla diskuse:
1. mluvit věcně, výstižně a ne zbytečně dlouze.
2. mluvit k věci.
3. nechat mluvit i domluvit a vnímat druhé.
4. reagovat na řečené, ne na domněnky.
5. nepodsouvat, co druhý neřekl.
6. nevyvracet, co druhý netvrdí.
7. respektovat čest oponenta.
8. oponent není satan ani třídní nepřítel, ani není nemocný.
9. pravda se dokazuje argumenty, ne silou hlasu, velkými písmeny ani hrozbami a nadávkami.
10. jiný názor je třeba pochopit, i když ne nutně přijmout, zásadně však není tvým úkolem ho potřít.
" ... lidským hněvem spravedlnost Boží neprosadíš." (Jk 1, 20)
SLUŠNÝ ČLOVĚK MÁ JMÉNO, ANONYM JE HNUSNÝ SRAB A JEN NICKY POUŽÍVAJÍ NICKY!