Poznámky k přípravě pobožnosti ke 30, výročí vzniku SCPS SZP Diakonie ČCE
Strukturovaný Text: 1Ko 3, 1-8 ČEP, GNT 5 (identický s NA 28); Další odkazy níže
Okolnosti vzniku:
Rekonstrukce průběhu komunikace mezi Pavlem a korintským sborem:
Z Bible kralické, šestidílné |
1)
Pavel působí v Korintu
s největší pravděpodobností od podzimu roku 51 do jara 52 a zakládá tam
křesťanskou obec.
2)
Po odchodu píše korintským
křesťanům dopis z Efezu, v němž je nabádá, aby ze svého společenství
vyloučili člověka, který se dopustil sexuální zvrácenosti (1Kor 5, 9-13 ř). To je nedochovaný dopis č. 1.
3)
Po delším pobytu
v Efezu (1Kor 16, 8 ř) posílá do Korintu Timotea a píše druhý dopis,
v němž odpovídá na dotazy a reaguje na zprávy, které se dozvěděl o
korintských křesťanech z několik pramenů. To je naše 1. epištola korintským, tedy
dopis č. 2.
4)
Timoteus se vrací do Efezu
se znepokojujícími zprávami o situaci v Korintu.
5)
Pavel se vydá do Korintu
(asi na jaře roku 54), aby Korintské napomenul (2Kor 2, 1 ř), není však přijat
dobře a konfrontace s některým z tamějších předáků ho hluboce
zarmoutí (2Kor 2, 5 ř). Na tuto událost, a ne na muže postiženého církevním
trestem za sexuální deviaci (1Kor 5 ř), se vztahuje zmínka v 2Kor 7, 12 ř,
kterou na tomto místě Pavel hodnotí již s odstupem.
6)
Po návratu do Efezu píše
proto v slzách nám nedochovaný dopis č. 3 (2Kor 2, 4 ř).
Poslal ho patrně po Titovi, kterého do Korintu vyslal, protože sám se tam
nechtěl objevovat, dokud se celá věc neurovná (2Kor 2, 1 ř).
7)
Nedochovaný dopis č. 3
vznikl pravděpodobně brzy po tom, co byl v Efezu uvězněn a z vězení
napsal hlavní část listu do Filip ř a listu Filemonovi ř. V 2Kor 11, 23 ř mluví o svém uvěznění již jako o vzdálené události.
8)
Po propuštění z vězení
v Efezu cestuje Pavel přes Troadu do Makedonie se záměrem navštívit
Korint. Čeká na zprávy od Tita (2Kor 2, 12n ř) a když se sním konečně ve Filipech
setká, raduje se, že přinesl dobré zprávy (2Kor 7, 6.13n ř).
9)
Hned z Makedonie (2Kor 7, 5n ř) píše smířlivý 4. dopis – dnešní 2Kor 1-9 ř (nebo 2Kor 1-7). Pokud
tento dopis zahrnoval i 2Kor 8 ř, byl poslán po Titovi a dvou dalších bratrech
(2Kor 8, 16-24 ř).
10)
Na jaře příštího roku
dostává však do Makedonie, tj. asi do Filip, znepokojivé zprávy o situaci mezi
korintskými křesťany a před svou třetí návštěvou (2Kor 12, 14 ř; 13, 10 ř) jim píše
rozhořčený dopis č. 5 – náš 2Kor 10-13 ř, v němž vehementně hájí své
apoštolství.
Brzy potom, asi roku 55, přicestuje do Korintu. Dochází
zřejmě k urovnání poměrů a ke smíření, protože Pavel v listu římským
křesťanům, který odtud posílá (Ř 15, 26), mluví o tom, jak i achajští
křesťané vykonali sbírku na chudé v Jeruzalémě, o níž psal v 2K 8 a
9, tedy nejspíš ve 4. dopise.
Izolace textu a jeho struktura:
Vnější rámec:
·
Bible kralická, šestidílná
vidí první 4 kapitoly jako tématicky uzavřený celek.
· Bible kralická 1613 dělí kapitolu 3. na menší oddíly. Podobně DGN, ale jinak, než BK. Zde jsem se přidržel DGN.
Vzhledem k tomu, že 1Kor představuje
vysoce koherentní epištolu s dalekosáhlými souvislostmi, a sama 3.
kapitola je tematicky, stylisticky i gramaticky velmi jednotná, je její dělení
na menší jednotky silně problematické. Všechno tu souvisí se vším. Proto se
vydání, která se snaží 3. kapitolu členit, značně odlišují. Zde se čistě
pragmaticky držím DGN.
Vnitřní členění:
Také
vnitřní strukturu není příliš snadné definovat. Otázkou je, zda 9. verš patří
víc k osmému (GNT), nebo k desátému (DGN). Zejména konec bude proto
ukončen jen orientačně a rozostřeně.
Celek
3, 1-8 lze dále členit takto:
1.
1-2: Apoštol obviňuje korintské z „tělesnosti“.
2.
3-4: Dokazuje, že jsou tělesní poukazem na to, čím se tato tělesnost
manifestuje, tedy vazbou na osobnosti, čímž i vysvětluje, co tou tzv. tělesností
vlastně myslí.
3.
5-6: Na dvou z těchto osobností, sebe a Apolla (v 1. kapitole je
jmenován i Kéfas a Kristus! Kéfas se vrací ještě v 1Kor 3, 22) demonstruje
podobenstvím ze zemědělského života, jaká je pozice pracovníků v církvi a
kdo je opravdu důležitý.
4.
7: Derivací
podobenství ze 6. verše znovu zopakuje své sdělení, čímž jej zdůrazní a
podtrhne.
5. 8: Pozice služebníků božích je jiná. Navazuje na druhou polovinu 5. verše. Jeho výpověď tak spolu od té druhé poloviny získává chiastickou strukturu, v jejímž středu je důraz na Boha, jako strůjce všeho, na okrajích je řeč o služebnících.
Překlady:
Odkaz na další překlady, s možností přidávat i jiné →
Sémantika:
Nedospělí:
Mléko:
Dualita těla a ducha:
Pragmatika:
- Bezprostředním podnětem k sepsání
tohoto oddílu a vlastně celé epištoly bylo zjištění, že sbor je stižen
hádkami a rozbroji (1Ko 1, 10-17 ř).
- Normativem je tady Kristus – ten
ukřižovaný. Pro někoho málo, jiným pohoršení, ale apoštol na tom trvá (1Ko 1, 17 - 2, 5 ř).
- Adresáti jsou plně vybaveni vším
potřebným. Nemluví k nim, jako k nedostatečným.
Poznámky k jednotlivým veršům:
1Kor 3, 1: Sémantika
je postavená na opozitu πνευματικος × σαρκινος/σαρκικος (v. 3.!). Navazuje na 1Kor
2, 13-16. Zde stojí proti sobě člověk πνευματικος × ψυχικος
(srv. i 1Kor 15, 42-48!. Je přitom snadné přehlédnout ironii, která v tom je, a
přisoudit mu přesně opačné významy. Pavel zde nemluví o nějakých
"duchovních hodnotách", proti kterým by stála lidská
"tělesnost", "hmotařství". Naopak usvědčuje to, co se jeví
jako duchovní, ale slouží jen lidské pýše, pocitům nadřazenosti a vyvolává
spory (ζηλος και ερις) (1, 11
a kapitoly 12.-14.). To se projevuje fixací na církevní autority (1Kor 1, 12n a
3, 4) a nedospělost, spočívající v nesamostatnosti.
Téma Ducha je
nakousnuto v předcházející kapitole v 1Kor 2, 10 a ve verši 13. jsou poprvé
zmíněni πνευματικοι, jejichž
opakem jsou ψυχικοι (1Kor 2,
14; srv. i 1Kor 15, 44. Jiný výskyt už jen Jk 3, 15 a Ju 19 v podobném
významu!). Stejné obsahy byly ale už předtím stavěny do opozice jako σοφια του αιωνος τουτου × σοφια θεου, νουν χριστου, které
opět odkazují k 1Kor 1, 18-31. Moudrost se prý káže jen dokonalým (τελειοι 1Kor
2, 6), kde je zřetelná alterace s πνευματικοι.
To, co se dále vyjadřuje kategoriemi duchovna, se tedy pohybuje původně
v oblasti rozumové, ale podmíněné zkušeností s božími tajemstvími (1Kor
2, 7). Nejde však o žádné iracionální mystérium; jde opět spíš o ironické
použití. Tím tajemstvím je právě rozpoznání boží moudrosti v Ukřižovaném.
Být πνευματικος znamená mít mysl Páně (1Kor
2, 16) a nést jeho podobu (1Kor 15, 48). To nás opět vrací k důrazu na Ukřižovaného
(1Kor 1, 18-31). Proto může apoštol bez pýchy i zaváhání předcházející úvahu,
kdy si postaví řečnickou otázku vedoucí k záporné odpovědi, nečekaně prohlásit,
že oni mysl Páně mají!
Nakonec tedy pouze v 1Tes 2, 7 se apoštolové
vzdávají dobrovolně vážnosti a jsou mezi thesalonickými „ως νηπιοι“.
Dětství je tudíž žádoucí v protikladu k pýše
zkušeného, nebo (1Pt 2, 1n) ke starému životu, jako tlustá čára
za minulostí; nejde však o stav žádoucí natrvalo! viz kap. Sémantika ↑
Pavel tady ovšem nevyjadřuje pohrdání korintskými. Naopak, v úvodním pozdravu v 1Kor 1, 5 děkuje Bohu za to, že v ničem, v žádném poznání ani daru milosti (charisma) nezůstávají pozadu. Že to svými skutky popírají neznamená, že by nebyli ve víře dospělými. Tím hůř však, že se podle toho nechovají a nemyslí.
1Kor 3, 2: V NZ je metafora o jídle použita
několikrát (viz téma γαλα). O
mléce se ani jinak než v metaforách nemluví a pouze v jediné z nich jde o něco
jiného, než o slovo Boží nebo o učení. S výjimkou 1Pt 2, 2 jde o
srovnání duchovní vyspělosti, proto potřeba mléka vyznívá negativně. Jedině
v 1Pt 2, 2 nestojí proti mléku στερεα τροφη, nýbrž falešné učení, pročež Pt vyzývá k jakési fixaci
počátečního stavu víry. V tomto užití však má blízko k metaforám dětství/dospělosti
viz kap. Sémantika ↑
Pokrmem a nápojem je však
vyjadřován i vztah ke Kristu v eucharistii, je metaforou budoucích zaslíbení.
1Kor 3, 3: Po
předchozím konstatování, že jsou Korinťané tělesní a ne duchovní, začne sérií
řečnických otázek apoštol své tvrzení ne jen dokazovat, ale i konkretizovat.
Jejich fixace na lidi, a vůbec ho netěší, že ne jen na jeho spolupracovníka
Apolla, ale dokonce odmítá fixaci i na svoji osobu. Podobné motivy najdeme i ve
Sk 3, 12 a 14, 14n.
1Kor 3, 4 - "Ἀπολλως": Konkordance: Sk 18, 24; 19, 1; 1Kor 1, 12; 3, 4nn; 3, 22; 4, 6; 16, 12; Tt 3, 13.
1Kor 3, 5: Dalšími řečnickými otázkami Pavel otvírá
téma služebníků. Zde použije už jen své a Apollovo jméno. Přechází do
podobenství ze zemědělské zkušenosti, aby vázanost korintských na sebe či jiné
osobnosti, které plodí sváry, odkázal na Boha, na němž doopravdy záleží. Další
derivací tohoto podobenství to stvrdí ve verši 7.
1Kor 3, 7: Pavel se vrací k podobenství z 6.
verše v jakémsi paralelismu membrorum.
1Kor 3, 8: Tímto veršem se vrací k podobenství z 6. verše a novým tématem odměny za práci jej spolu s 5. veršem váže do chiastické konstrukce. Zároveň vytváří přechod k tématu verše 9nn, takže je těžké říct, kde téma začíná a končí, nebo zda jej od 9. verše oddělovat. GNT 5, která má 3. kapitolu jako jeden celek, dělá až mezi 9. a 10. veršem odstavec, takže 9. váže k 8.!
Žádné komentáře:
Okomentovat
Pravidla diskuse:
1. mluvit věcně, výstižně a ne zbytečně dlouze.
2. mluvit k věci.
3. nechat mluvit i domluvit a vnímat druhé.
4. reagovat na řečené, ne na domněnky.
5. nepodsouvat, co druhý neřekl.
6. nevyvracet, co druhý netvrdí.
7. respektovat čest oponenta.
8. oponent není satan ani třídní nepřítel, ani není nemocný.
9. pravda se dokazuje argumenty, ne silou hlasu, velkými písmeny ani hrozbami a nadávkami.
10. jiný názor je třeba pochopit, i když ne nutně přijmout, zásadně však není tvým úkolem ho potřít.
" ... lidským hněvem spravedlnost Boží neprosadíš." (Jk 1, 20)
SLUŠNÝ ČLOVĚK MÁ JMÉNO, ANONYM JE HNUSNÝ SRAB A JEN NICKY POUŽÍVAJÍ NICKY!