![]() |
Evangelisté při písemce opisují. |
Česká synopse 4 evangelií byl můj projekt, jímž jsem jako farář ČCE usiloval o zpřístupnění synoptického problému laickému studentovi Bible, ať pro jeho soukromou četbu nebo při mých biblických hodinách. Využil jsem toho i jako učitel Evangelické akademie v Náchodě. Po vyhození ze školy a vyštípání z církve práce na něm ustala, protože ztratila bezprostřední praktické využití, kdy jsem musel řešit spíš další směřování a živení rodiny, postupně se přidaly zdravotní komplikace, které vedly k dočasné ztrátě zraku. Po svém uzdravení a zakončení studia speciální pedagogiky doufám, že se k jejímu dokončení nakonec přece jen vrátím. Rozhodl jsem se zatím dílčí výsledky své práce zpřístupnit touto cestou ve formátu pdf.
Podkladem mi bude řecko německá Synopse der vier Evangelien od Kurta Alanda z roku 1989, ISBN 3-438-05404-3. Ta vychází z 26. vydání Novum Testamentum Graece od týmu Nestle-Aland. Mezi tím už vyšlo i 27. a 28. vydání, ale rozhodl jsem se k nim nepřihlížet. Zejména 28. vydání se dotklo evangelií jen minimálně. Zdrželo by to projekt ještě víc. Projekt zpracovávám od poloviny 90. let. Mezi tím došlo k několikeré podstatné změně operačního systému i programu Word, který k tomu užívám. Začínal jsem s operačním systémem DOS na Windows 3.11 s editorem MS Word 2.0! Postupná modernizace mi sice rozšiřovala možnosti, současně však nutila k předělávání již hotových částí. Teď už se to asi před deseti lety ustálilo, ale i tyto úpravy mě moc zdržely. Nebudu se tedy dále zdržovat pokusy ani o modernizaci podle nových vydání a aparátů novozákonního textu.
Už v minulosti byly vydány různé české synopse, například Maticí cyriometodějskou, ke stažení v pdf na stránkách Církve bratrské. Nejdou však dostatečně do hloubky, ve srovnání s tou, kterou připravuji já, jsou to soft verze. Nenabízejí úplný přehled o skutečném vztahu jednotlivých evangelií, způsobech práce evangelistů s evangelijním tématem, ani pozdějších rukopisců.
Nepostupuji lectio continua, nýbrž vybral jsem několik klíčových modulů: různé žánry, singulární texty, nebo kombinace Mt, Mk, L, J; Mt, Mk; Mt, L ... a podobně. Také jsem upřednostnil perikopy, které jsem k něčemu aktuálně potřeboval, takže to není souvislé, spíš mozaikovité.
Můj překlad sleduje zájem reprodukovat stav původního textu evangelií, jejich vzájemné, i velmi jemné, vztahy, které v běžně užívaných překladech zaniknou. Používám proto i některé archaismy. Využívám přechodníky i bohatou paletu českých synonym, abych mohl vystihnout rozdíly, které překlady nakonec vždy smáznou. Rozlišuji mezi νομικος - zákoník a γραματευς - písmák, ačkoliv se obvykle obojí překládá jako zákoník. "αρχη“ (počátek, vláda, princip …) překládám v Mk 1, 1 jako "původ" (viz: P. Pokorný, Evangelium podle Marka, Praha 1981. Literární a teologický úvod do NZ, Praha 1993. H. Illies, So sagt es Markus, Anders Mattäus, Berlin 1986. Srv. též něm. pk. DGN 1977). Při překladu slova δαιμων (obvykle démon) jsem použil nápad prof. Jana Hellera přeložit to jako běs, protože se mi neztratí souzvuk při překladu δαιμωνιζομενος - zběsilý a δαιμωνιζω - běsnit. A výčet podobně neobvyklých postupů by mohl pokračovat. Nejde tudíž o překlad čtivý, už vůbec ne použitelný liturgicky. Na to jsou překlady jiné.
Přepis jmen je samostatnou kapitolou překladatelství. Otázkou je, co je při nich podstatné: jejich zvuk, obsah, nebo původní podoba? Došlo k několikanásobnému přetlumočení: z hebrejštiny/aramejštiny do řečtiny a latiny, ze všech těchto pramenů do národních jazyků, v té podobě se v nich pak etablovala. Puristé se pokoušejí rekonstruovat nejpůvodnější podobu, tradicionalisté udržují obvyklá znění, neboť purifikace často běžné čtenáře matou a odpuzují. Překladatelé ČEP zvolili prostředkující cestu: méně známá jména čistí, zatímco známější nechávají v co nejzvyklejší podobě, minimálně přiblížena původnímu znění. Pro německé překlady existují tzv. „Loccumské směrnice“ (Ökumenisches Verzeichnis der biblischen Eigennamen nach den Loccumer Richtlinien (Stuttgart 21981)). Můj překlad sleduje speciální studijní cíle. Rozhodl jsem se jít tudíž cestou absolutního fonetického přepisu, od nějž upouštím pouze u velmi častých jmen v NZ, jako Ježíš (a jeho jmenovec v L 3,29), David nebo Marie. Jinak jsem foneticky přepsal např. i jména patriarchů či Ježíšova otce.
Zároveň reprodukuji, pokud je to možné, i textově kritický aparát, aby laický, nestudovaný, zájemce o hlubší pochopení Nového Zákona, mohl sledovat, jaký vliv měla na sebe jednotlivá evangelia a jak postupovali pisatelé rukopisů, tzv. "svědků". Zkratky a symboly jsou k dispozici zde.
Z Alandovy Synopse přejímám celou její strukturu. Synopse předkládá v tomto modulu seznam jednotlivých perikop. Pokud jsou hotové, jsou opatřeny odkazem na příslušný pdf dokument v mém cloudu:
Synopse:
I. Úvod
II. Prehistorie
- Předpověď narození Jana Křtitele
- Předpověď Kristova narození
- Setkání Marie a Alžběty
- Narození Jana Křtitele
- Ježíšův rodokmen - Mt srv. (13.)
- Narození Ježíšovo
- Adorace Ježíše
- Simeon a Channa
- Útěk do Egypta
- V Nazaretu
- Dvanáctiletý v chrámě
III. Příprava
- Vystoupení Jana Křtitele
- Kázání Jana Křtitele
- Kázání Jana Křtitele ke stavům
- Označení mesiáše Janem Křtitelem
- Zatčení Jana Křtitele
- Ježíšův Křest
- Ježíšův rodokmen - L (srv. 6.)
- Pokušení na poušti
IV. Ježíšovy první činy (podle Jana)
- Povolání prvních učedníků
- Svatba v Kaně
- Pobyt v Kafarnaum
- První cesta do Jeruzaléma
- Vyčištění chrámu (srv. 273 a 276)
- Činnost v Jeruzalémě
- Rozhovor s Nikodémem
- Cesta do Judeje
- Svědectví Jana Křtitele
V. Činnost v Galilei
- Cesta do Galileje
- Rozhovor se samařskou ženou
- Činnost v Galilei
- Kázání v Nazaretu (srv. 139)
- Povolání prvních učedníků
- Vyučování v synagoze v Kafarnaum
- Uzdravení zběsilého v synagoze
- Uzdravení Petrovy tchýně (srv. 87)
- Večerní uzdravování (srv. 88)
- Ježíš opouští Kafarnaum
- Cesta Galileou
- Petrův rybolov
- Očištění malomocného (srv. 84)
- Uzdravení chromého (srv. 92)
- Povolání Leviho, stolování s celníky (srv. 93)
- Spor o půst (srv. 94)
- Spor o sobotu (srv. 111)
- Uzdravení uschlé ruky v sobotu (srv. 112)
- Uzdravování u moře (srv. 113)
- Vyvolení dvanácti
VI. Kázání na hoře (podle Matouše)
- Úvod
- Blahoslavenství (srv. 77)
- Výroky o soli (srv. 218)
- Podobenství o světle
- Zákon a proroci (sr. 226)
- O zabití a hněvu (srv. 206)
- O smilstvu a rozluce
- O přísahání
- O odplatě
- O milování nepřátel (srv. 80)
- O almužnách
- O modlitbě
- Modlitba Páně (Otčenáš) (srv. 185)
- O postu
- O mamonu (srv. 202)
- O upřímném oku (srv. 193)
- Služba dvěma pánům (srv. 224)
- O starostech (srv. 201)
- O souzení (srv. 81)
- Svaté psům
- O vyslyšení proseb (srv. 187)
- Zlaté pravidlo
- O dvou cestách
- Podle ovoce je poznáte (srv. 82)
- Ne každý, kdo mi říká Pane, Pane ...
- Podobenství o domu na skále (srv. 83)
- Závěr
VII. Kázání v rovině (podle Lukáše)
- Úvod
- Blahoslavenství (srv. 51)
- Běda
- O milování nepřátel (srv. 59)
- O souzení (srv. 68)
- Podle ovoce je poznáte (srv. 73)
- Podobenství o domu na skále (srv. 75)
VIII. Pokračování činnosti v Galilei
- Očištění malomocného (srv. 42)
- Uzdravení setníkova otroka
- Vzkříšení syna vdovy z Naim
- Uzdravení Petrovy tchýně (srv. 37)
- Večerní uzdravování (srv. 38)
- O následování Ježíše (srv. 176)
- Utišení bouře (srv. 136)
- Uzdravení zběsilého v Gadaře (srv. 137)
- Uzdravení chromého (srv. 43)
- Povolání Leviho, stolování s celníky (srv. 44)
- Spor o půst (srv. 45)
- Žena s krvotokem a dcera Jairova (srv. 138)
- Uzdravení dvou slepců (srv. 264)
- Uzdravení zběsilého, hluchého (srv. 117 a 188)
- Veliká žeň
- Vyslání učedníků (srv. 142 a 177)
- Úděl Ježíšových učedníků (srv. 289)
- Povzbuzení ke statečnému vyznání (srv. 196)
- O Ježíšově poslání (srv. 204)
- Předpoklad následování (srv. 217)
- Kdo mne přijímá
- Pokračování cesty
- Dotaz Jana Křtitele
- Ježíš o Janu Křtitelovi
- Běda městům v Galilei (srv. 178)
- Chvála Otce (srv. 181)
- Pojďte ke mně
- Spor o sobotu (srv. 46)
- Uzdravení uschlé ruky v sobotu (srv. 47)
- Uzdravování u moře (srv. 48)
- Ježíš a hříšnice (srv. 267 a 306)
- Ženy v Ježíšově doprovodu
- Ježíš a jeho příbuzní
- Ve spolku s ďáblem? (srv. 188)
- Hřích proti Duchu Svatému (srv. 197)
- Znamení proroka Jonáše (srv. 191)
- O návratu nečistého ducha (srv. 189)
- Matka a bratři Ježíšovi (srv. 135)
- Podobenství o rozsévači (o čtveré půdě)
- Důvod řeči v podobenstvích
- Výklad podobenství o setbě
- Kdo má uši k slyšení, slyš!
- Podobenství o zasetém semenu
- Podobenství o koukolu v poli
- Podobenství o hořčičném semínku (srv. 209)
- Podobenství o kvasu (srv. 210)
- O Ježíšových podobenstvích
- Výklad podobenství o koukolu v poli
- Podobenství o pokladu a perle
- Podobenství o rybářské síti
- Podobenství o sklizni
- Matka a bratři Ježíšovi (srv. 121)
- Utišení bouře (srv. 90)
- Uzdravení zběsilého v Gerase (srv. 91)
- Žena s krvotokem a dcera Jairova (srv. 95)
- Kázání v Nazaretu (srv. 33)
- Druhá cesta do Jeruzaléma
- Uzdravení u rybníku Bethesdy
- Vyslání učedníků (srv. 99 a 177)
- Kdo je Ježíš?
- Smrt Jana Křtitele
- Návrat učedníků
- Nasycení pětitisícového zástupu
- Ježíš kráčí po hladině
- Uzdravování na západním břehu
- Chléb života
- Čisté a nečisté
- Syrofenická (Kanaanská) žena
- Uzdravení hluchoněmého
- Nasycení čtyřtisícového zástupu
- Žádost o znamení (srv. 119 a 191)
- O kvasu farizeů (srv. 195)
- Uzdravení slepého u Betsaidy
IX. Počátek pašií
- Velké odpadnutí
- Petrovo vyznání (srv. 146, 155 a 156)
- První předpověď utrpení
- Kdo mě chce následovat
- Proměnění na hoře
- O návratu Eliáše
- Uzdravení zběsilého chlapce (srv. 231)
- Druhá předpověď utrpení
- Chrámová daň
- Spor učedníků o prvenství
- Výzva k vytrvalosti
- Varování před svody (srv. 229)
- Podobenství o ztracené ovci (srv. 219)
- O bratrském napomínání
- Kde jsou dva nebo tři ...
- O odpouštění
- Podobenství o nemilosrdném sluhovi
X. Cesta do Jeruzaléma (podle Lukáše)
- Odchod z Glileje (srv. 251)
- Odmítnutí v samařské vesnici
- O následování Ježíše (srv. 89)
- Vyslání sedmdesáti (srv. 99 a 142)
- Běda městům v Galilei (srv. 108)
- Kdo slyší vás, slyší mě
- Návrat sedmdesáti
- Chvála Otce a blahoslavení učedníků (srv. 109)
- Největší přikázání (srv. 282)
- Podobenství o milosrdném Samařanovi
- Marie a Marta
- Modlitba Páně (Otčenáš) (srv. 62)
- Podobenství o neodbytných prosbách
- O vyslyšení proseb (srv. 70 a 272)
- Ve spolku s ďáblem? (srv. 117)
- O návratu nečistého ducha (srv. 120)
- Kdo je blahoslavený?
- Znamení proroka Jonáše (srv. 119)
- Podobenství o světle
- O upřímném oku (srv. 65)
- Řeč proti jeruzalémským farizeům a písmákům (srv. 284)
- O kvasu farizeů (srv. 155)
- Povzbuzení ke statečnému vyznání (srv. 101)
- Hřích proti Duchu Svatému (srv. 118)
- Pomoc Ducha Svatého (srv. 100 a 289)
- O chtivosti
- Podobenství o boháči a stodolách
- O starostech (srv. 67)
- O mamonu (srv. 64)
- Výzva k bdělosti
- O Ježíšově poslání (srv. 102)
- Znamení doby (srv. 154)
- Čas smíření (srv. 55)
- O Božích trestech (Podobenství o neplodném fíkovníku)
- Uzdravení chromé ženy v sobotu
- Podobenství o hořčičném semínku (srv. 128)
- Podobenství o kvasu (srv. 129)
- O nepravých učednících
- Vzkaz Herodovi
- Nářek nad Jeruzalémem (srv. 285)
- Uzdravení vodnatého v sobotu
- O hostinách
- Podobenství o veliké hostině (srv. 279)
- Předpoklad následování (srv. 103)
- Výroky o soli (srv. 52)
- Podobenství o ztracené ovci (srv. 169)
- Podobenství o ztraceném penízku
- Podobenství o marnotratném synovi
- Podobenství o nepoctivém správci
- O věrnosti v malém
- Služba dvěma pánům (srv. 66)
- Řeč proti farizeům
- O Zákonu (srv. 54)
- O rozluce (srv. 252)
- Podobenství o boháči a Lazarovi
- Varování před svody (srv. 168)
- O odpouštění
- O síle víry (srv. 163)
- Neužiteční otroci
- Uzdravení deseti malomocných
- O příchodu Božího království
- O příchodu Syna člověka
- Podobenství o nespravedlivém soudci a vdově
- Podobenství o farizeovi a celníkovi
XI. Ježíš o svátcích stánků v Jeruzalémě (podle Jana)
- Další pobyt v Galilei (srv. 158)
- Tajná cesta do Jeruzaléma
- Řeč v chrámu
- Spor o Ježíše
- Ježíš a cizoložnice
- Já jsem světlo světa
- Spor o Ježíšův původ
- Pravda vás osvobodí
- Spor o otcovství Abrahamovo
- Než byl Abraham, já byl
- Uzdravení slepého v sobotu
- O dobrém pastýři
- Nové názorové rozpory
XII. Činnost v Judeji
- Cesta do Judey
- O rozluce a bezženství
- Ježíš a děti
- Bohatý mladík
- O nebezpečí bohatství a o následování
- Podobenství o dělnících na vinici
- Ježíš svátku o zasvěcení chrámu
- Ježíš u Jordánu
- Vzkříšení Lazara
- Úklady velekněží a farizeů (srv. 274)
- Ježíš v Efraimu
- Třetí předpověď utrpení
- Žádost (matky) synů Zebedeových
- Uzdravení slepého (slepých) u Jericha (srv. 96)
- Zacheus
- Podobenství o hřivnách (srv. 299)
- Pomazání v Betánii (srv. 114 a 306)
- Úklady velekněží proti Lazarovi
XIII. Poslední činnost v Jeruzalémě
- Vjezd do Jeruzaléma
- Nářek nad Jeruzalémem
- Ježíš v Jeruzalémě (vyčištění chrámu) a návrat do Betánie (srv. 273 a 25)
- Prokletí fíkovníku (srv. 187)
- Vyčištění chrámu (srv. 25)
- Úklady velekněží a písmáků (srv. 260)
- Uschlý fíkovník (srv. 238)
- Spor o Ježíšovu pravomoc
- Podobenství o dvou synech
- Podobenství o zlých vinařích
- Podobenství o veliké hostině (srv. 216)
- Spor o daň císaři
- O vzkříšení (odpověď saduceům)
- Největší přikázání (srv. 182)
- Spor o syna Davidova
- Běda farizeům a písmákům
- Nářek nad Jeruzalémem (srv. 213)
- Dar vdovy
XIV. Synoptická apokalypsa
- Předpověď pádu chrámu
- Znamení Ježíšova příchodu a konce světa
- Budoucí pronásledování
- Soud nad Judeou
- Varování před falešnými proroky
- Návrat Syna člověka
- Poučení od fíkovníku
- Výzva k bdělosti (podle Marka) (srv. 295, 298 a 299)
- Výzva k bdělosti (podle Lukáše) (srv. 294, 298 a 299)
XV. Konec předpašijních událostí
1. Podobenství o druhém příchodu jako přídavek k apokalypse (podle Matouše)
- Výzva k bdělosti
- Podobenství o věrnosti šlužebníků
- Podobenství o družičkách
- Podobenství o hřivnách¨
- O posledním soudu
2. Souhrnná poznámka na závěr (podle Lukáše)
- Shrnutí Ježíšovy činnosti v Jeruzalémě
3. Poslední slova (podle Jana)
- Odpověď řeckým poutníkům
- Odpadnutí lidu
- Kdo věří ve mně
XVI. Utrpení Páně
1. Až k odchodu do Getsemane
- Rozhodnutí velekněží
- Pomazání v Beránii (srv. 114 a 267)
- Jidášova zrada
- Příprava hodu beránka
- Umývání nohou
- Označení zrádce (srv. 312)
- Ustanovení večeře Páně
- Označení zrádce (srv. 310)
- Spor učedníků o prvenství
- Nové přikázání
- Cestou do Getsemane
- O dvou mečích
2. Řeči na rozloučenou (podle Jana)
- O Ježíšově odchodu k Otci
- Přislíbení Utěšitele
- Svůj pokoj vám dávám
- O kmeni a ratolestech
- Zůstávejte ve mně
- Nenávist světa
- Pomoc Utěšitele
- O pronásledování
- Ježíšův odchod a úkol Utěšitele
- Oznámení smrti a vzkříšení
- Modlitba v Ježíšově jménu
- O odpadnutí
- Velekněžská modlitba
3. Zatčení, ukřižování a pohřeb
- Modlitba v Getsemane
- Zatčení Ježíše
- Ježíš před veleradou (Petrovo zapření)
- Petrovo zapření
- Předání Ježíše Pilátovi
- Jidášův konec
- Výslech před Pilátem
- Před Herodem
- Pilát prohlašuje Ježíše za nevinného
- Ježíš nebo Barabáš?
- Hle, člověk
- Odsouzení Ježíše
- Tupení Ježíše
- Cesta na Golgotu
- Křižování
- Posmívání ukřižovanému
- Dva lotři
- Ježíšova smrt
- Svědkové pod křížem
- Důkaz Ježíšovy smrti
- Ježíšův pohřeb
- Stráž u hrobu
Žádné komentáře:
Okomentovat
Pravidla diskuse:
1. mluvit věcně, výstižně a ne zbytečně dlouze.
2. mluvit k věci.
3. nechat mluvit i domluvit a vnímat druhé.
4. reagovat na řečené, ne na domněnky.
5. nepodsouvat, co druhý neřekl.
6. nevyvracet, co druhý netvrdí.
7. respektovat čest oponenta.
8. oponent není satan ani třídní nepřítel, ani není nemocný.
9. pravda se dokazuje argumenty, ne silou hlasu, velkými písmeny ani hrozbami a nadávkami.
10. jiný názor je třeba pochopit, i když ne nutně přijmout, zásadně však není tvým úkolem ho potřít.
" ... lidským hněvem spravedlnost Boží neprosadíš." (Jk 1, 20)
SLUŠNÝ ČLOVĚK MÁ JMÉNO, ANONYM JE HNUSNÝ SRAB A JEN NICKY POUŽÍVAJÍ NICKY!